SEO

Vad är nyckelord eller sökord?
I dagens digitala värld är internet den huvudsakliga källan till information, och sökmotorer som Google, Bing och Yahoo spelar en avgörande roll i hur vi hittar och får tillgång till denna information. När vi söker efter något online använder vi nyckelord eller sökord – termer som styr sökmotorernas resultat. Men vad innebär egentligen dessa nyckelord,...

Landningssida inom SEO – Sidor för första kontakt
En landningssida är ofta den första kontaktytan mellan en besökare och ett företag. Det är här det viktiga första intrycket skapas. Inom sökmotoroptimering (SEO) fungerar landningssidor dessutom som portaler. Dessa sidor styr organisk trafik från sökmotorresultat till specifikt utformade sidor på en webbplats. En väloptimerad landningssida är inte bara en nödvändig komponent för att öka...

Mobilanpassad hemsida – Användarvänlighet och SEO
Mobilanpassade hemsidor har blivit avgörande för både användarvänlighet och SEO. När allt fler besökare använder mobila enheter, blir det viktigt att din hemsida levererar en smidig och intuitiv upplevelse. Google prioriterar dessutom mobilvänliga sidor i sina sökresultat, vilket direkt påverkar din ranking. En mobilanpassad hemsida innebär inte bara bättre användarupplevelse, utan också ökad synlighet i...

Metadata – Beskrivande information om data
Metadata, eller meta taggar, utgör information om data. Medan själva datans ’innehåll’ representerar den faktiska informationen – som texten i en e-post, bilderna i ett fotobibliotek eller transaktionshistoriken i en databas – beskriver metadata olika egenskaper hos dessa data. Det kan inkludera uppgifter som när data skapades, vem som skapade den, filstorlek, platsinformation och mycket...

SEO texter – Anpassade och optimerade för sökmotorer
I en allt mer digitaliserad värld blir det ständigt mer avgörande att producera innehåll som både fångar läsarnas intresse och rankas högt av sökmotorer. Dessutom behöver man förstå och tillämpa principerna för SEO-texter. SEO-texter, eller sökmotoroptimerade texter, är nyckeln till att uppnå detta. Likaså är det viktigt att förstå innebörden av SEO-texter och hur du...

Strukturerad data – Allt viktigare för lyckad SEO
Strukturerad data, eller schema markup, spelar en avgörande roll inom sökmotoroptimering. För att synas på Google och andra sökmotorer behöver din webbplats erbjuda relevant och lättillgänglig information. Genom att använda schema markup kan du hjälpa sökmotorer att bättre förstå innehållet på din webbplats. Det leder till förbättrad synlighet och högre rankning i sökresultaten. I denna...

Kommentera på bloggar – strategi för sin off-page SEO?
En het fråga har under lång tid varit huruvida det kan gynna en hemsidas SEO att kommentera på andras bloggar. Många bloggar har nämligen möjliggjort att man som läsare kan addera en länk till sin egen webbplats i kommentarsfälten. Samtidigt som det kan verka som ett ypperligt tillfälle att arbeta med sin off-page SEO måste...

Google ändrar hur man rankar hemsidor 2021
Google använder idag över 200 algoritmer som arbetar både enskilt och tillsammans för att bedöma hur relevant en sida är att visa i ett sökresultat. Dessutom händer det att Googles personal manuellt granskar en hemsida för att bestämma hur relevant innehållet är för att helt enkelt få en mänsklig faktor i bedömningen. Förutom dessa algoritmer...

Har din hemsida slutat ranka högre i sökresultatet?
Visst är det ganska hemskt när du inser att du gjort allt du kunnat för att din hemsida ska ranka högre i sökresultaten. Vartenda ord är genomtänkt, varenda bild har en alt-tagg och varje länk har en titel – ändå verkar det inte röra på sig i rankingen. Att fortsätta förbättra innehållet på hemsidan kommer...